Wild Coast, Garden Route & Cape Town

February 23, 2009 - Schiphol, Netherlands

Hoi allemaal!

Inmiddels ben ik alweer meer dan een maand terug en ook alweer een paar weken aan het werk in het lab, en eigenlijk is het net alsof ik nooit weg ben geweest.
Ik had beloofd nog een verhaal te schrijven over de laatste maand, dus bij deze, en ik zal even waarschuwen: het is een lang verhaal!

Ik zal maar bij het begin beginnen, en vertellen hoe onze reis verlopen is!

De 21e zijn we 's ochtends vroeg vertrokken uit Pretoria, en na een dag vol verschrikte blikken van de Baz bus chauffeurs bij de aanblik van onze koffers (ok ze waren ook wel zwaar, maar hallo, daar moesten wij 4 maanden van leven!), kwamen we 's avonds aan in Durban.
In Durban zijn we 3 nachten gebleven, en dat was meer dan genoeg! We zijn naar Ushaka Marine World geweest (dolfijnenshows, aquarium, glijbanen, dat was wel leuk :D), en naar het strand. We zijn tot de conclusie gekomen dat Durban het best te omschrijven is als een grote lelijke stinkende stad, met vervallen boulevards en drukke wegen. Toen we door de stad naar het strand gingen lopen, kwamen we al snel tot de ontdekking dat we de enige 2 blanken op straat waren, en ik kan je vertellen dat dat dus helemaal niet prettig is! Dat was ook gelijk het enige moment dat ik me echt serieus onveilig heb gevoeld in Zuid-Afrika. Gelukkig waren we nog wel 2 gezellige Engelse jongens tegengekomen in ons hostel, door wie ik er ook nog even aan herinnerd werd dat Europese jongens over het algemeen niet zulke goeie manieren hebben als ZA jongens (om precies te zijn: ik liep tegen de deur aan omdat ik er vanuit ging dat die voor me open werd gehouden, maar helaas lieten ze hem gewoon voor mn neus dichtvallen hehe :P

De volgende stop was Port St. Johns, een plaatsje aan de Wild Coast. En dat was wel even schrikken moet ik zeggen! Op het moment dat de autodeur openging kwam een groep wazig voor zich uitstarende hippies in zicht en bijbehorende wietlucht volgde niet veel later. Toen we waren bijgekomen van de schrik en de busreis, bleek al snel dat de hippies heel aardig waren (ze wilden zelfs hun joints met ons delen) en 's avonds tijdens het 7-gangen-kerstdiner, kwam het feest goed op gang! (waarschijnlijk mede door de space-koekjes die aan tafel verkocht werden :D)
Eerste kerstdag hebben we op een prachtig strand doorgebracht, alwaar we nog een huwelijksaanzoek kregen (en hebben afgeslagen :D)), en 's avonds werd er gebraaid (natuurlijk).
Tweede kerstdag bestond uit 'een wandeling van 20 minuten naar een waterval', wat ik persoonlijk  'een hike van een uur door de jungle met heel veel spinnen' zou noemen. Ik had de eer om voorop te lopen, met de instructie om met een stok alle spinnen uit de weg te slaan. Spinnen met groene stekels op hun rug om precies te zijn. Iew. Na een tijdje had ik daar enigszins genoeg van en heb ik de stok maar overgedragen aan Laurien :D Uiteindelijk kwamen we aan bij een waterval en een meertje in het bos, en kon je vanaf de rotsten in het meertje springen. Aangezien ik mezelf er wel voor aanzag om  ipv in het water op een rots te springen, heb ik een kwartier bovenaan gestaan terwijl ik mijn leven aan me voorbij zag flitsen etc, maar uiteindelijk heb ik het toch maar gewoon gedaan (met als gevolg dat ik inderdaad bijna op een rots gesprongen was, ach ja...:P)

Na kerst zijn we doorgereden naar Port Elizabeth, waarna we na 1 nachtje meteen verder zijn gegaan naar Jeffrey's Bay. In J'Bay hebben we gelogeerd bij Johan en zijn familie (ouders, zus en vriendje van zus), en de eerste 3 dagen was Jacques er ook.
Johan's ouders waren superaardig, ze hebben voor ons gekookt en boodschappen gedaan, en ons zo'n beetje iedere dag mee uit eten genomen! We zijn 5 dagen in J'Bay geweest; we hebben lekker op het strand gelegen en gezwommen, we zijn naar een vuurtoren in Cape St. Francis geweest, we hebben gewinkeld in de Billabong-outlet, we hebben strandwandelingen gemaakt, we hebben beach ball gespeeld, we hebben cocktails gedronken, en we hebben natuurlijk oud&nieuw gevierd! Dat is weer eens wat anders, oud&nieuw op het balkon met uitzicht op het strand waar vuurwerk wordt afgestoken!
2 januari hebben we afscheid genomen van Johan en z'n familie. Zij gingen toen weer terug naar Pretoria, en wij zijn 3 januari in de bus gestapt op weg naar Plettenberg Bay.

Plettenberg Bay werd beschreven als het St. Tropez van Zuid-Afrika, en het deed zijn naam eer aan! Grote huizen, dure auto's en mooie stranden overal waar je keek :D
Na een weekje luieren op het strand, hadden we wel weer zin in wat actievere bezigheden, dus de eerste dag zijn we meteen op olifantenexcursie gegaan. In een olifanten opvangcentrum mochten we de olifanten aaien en met ze wandelen, hand-in-slurf om precies te zijn (wat resulteerde in een heleboel olifantensnot in mijn hand hehe)
Verder hadden we in een overmoedige bui besloten dat we graag wilden gaan sky diven (parachute springen), dus de tweede dag zijn we op pad gegaan naar het sky dive vliegveldje in Plett. Op het moment dat de deur van het vliegtuig openging op 3 km hoogte zat ik me wel even ernstig af te vragen wat me nou ook alweer zo leuk leek aan het hele uit-een-vliegtuig-springen idee, maar toen ik eenmaal door de lucht zweefde wist ik het weer :D
De derde dag was het weer tijd om onze koffers in te pakken, en na een gezellige reis voorin de bus naast de buschauffeur kwamen we aan in Wilderness.

In Wilderness hebben we gelogeerd in The Beachhouse, een hostel met uitzicht op het supermooie strand. Tijdens het ontbijt hebben we zelfs een keer wilde dolfijnen gezien! En aangezien de walvissen waar ik op gehoopt had al lang weer vertrokken waren naar Antarctica ofzo, vond ik de dolfijnen heel cool :)
We sliepen hier voor de verandering niet in een tweepersoonskamer (die waren vol), maar in een dorm, met 20 mensen... Ik moet zeggen dat het de eerste nacht allemaal wel prima ging, maar de tweede nacht was er een kudde Hollanders ingetrokken, en die vonden het nodig om 's ochtends vroeg door de kamer te banjeren en naar elkaar te schreeuwen (in het Fries), psssj. Na een aantal kwaadaardige blikken van Laurien en mij hadden ze de boodschap wel enigszins begrepen en schreeuwden ze ietsje minder hard :P
Wilderness is een gat in the middle of nowhere (vandaar de naam Wilderness ;)), dus de eerste dag zijn we heel sportief op kanotocht gegaan. Na een uur kanoën, waarin we niet eens zijn omgeslagen, kwam er nog een wandeltocht van een uur naar een waterval. Ik heb nog een poging gedaan om de rotsen een stukje te beklimmen, maar nadat ik 10 minuten halverwege een rots had gehangen en Laurien zich ernstig afvroeg wat ik in hemelsnaam aan het doen was, heb ik dat maar opgegeven en ben ik rustig beneden in het water gebleven :)
's Avonds, compleet uitgeput en uitgehongerd door een uur terugwandelen + een uur kanoën + nog een uur over het strand teruglopen, zijn we uiteten geweest met een groep backpackers; Amerikanen, Schotten en Nederlanders, was erg gezellig! Vooral ook wegens een gezamelijke afkeer van een nogal vreemde Nederlander die mee was, dat schept meteen een band :)

Na Wilderness kwam alweer de laatste stop van onze reis: Kaapstad!
Er was veel te doen, dus we hadden een druk schema opgesteld. De eerste dag hebben we de buurt verkend en zijn we naar het Victoria & Albert Waterfront gelopen, de haven van Kaapstad. Toeristisch, maar erg gezellig, er waren veel restaurantjes en winkeltjes, en veel straatmuziekanten!
De tweede dag hebben we een City Tour gedaan, met een bejaardenbusje zoals later bleek. Omdat we bijna nergens de bus uit mochten (ivm de bejaarden waarschijnlijk, die ook halverwege al in slaap waren gevallen), hebben we de volgende dag nog maar een City Tour gedaan met een hop-on hop-off bus. We zijn naar Long Street Market geweest (grote markt), het stadscentrum, Castle of Good Hope, Company's Gardens, District Six, Camps Bay en de Bo-Kaap (wijk met gekleurde huizen).
Als je in Kaapstad bent, mag een wijntour niet ontbreken, dus op zondag zijn we met een tour het Kaapse Wijnland ingetrokken, en hebben we bij 3 Wine Estates een heleboel wijn geproefd, met ook een heleboel hoofdpijn als gevolg :P
Maandag zijn we naar Robben Island geweest, waar de gevangenis staat waar Nelson Mandela heeft vastgezeten. We kregen een rondleiding door een ex-gevangene, die daar 7 jaar heeft gezeten omdat hij in opstand was gekomen tegen het Apartheidsregime. Was erg indrukwekkend om zijn verhaal te horen en de gevangenis en het eiland te zien.
's Middags was de lucht mooi blauw en waaide het niet te hard, dus perfect om Table Mountain op te gaan! Met de kabelbaan een heel eind omhoog, en toen rondgewandeld op het plateau en wat gedronken in het restaurant boven op de berg. Supermooie uitzichten overal, echt aan te raden voor iedereen die nog een keer naar Kaapstad gaat!
Dinsdag hebben we de Cape Peninsula tour gedaan; een uitgebreide tour door het hele gebied rondom Cape Point.  We zijn naar een eilandje met zeeleeuwen gevaren, hebben een pinguin-strand bezocht, we hebben gemountainbiked door Table Mountain Nature Reserve (heel mooi, onderweg nog struisvogel en jongen gezien), en we zijn natuurlijk naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop geweest. Hiervoor moesten we nog een behoorlijk stevige wandeling en rotsbeklimming maken ('Passen jullie wel op voor slangen? Ze hebben dezelfde kleur als het zand, dus uitkijken waar je op gaat staan he!'. Heel leuk om te horen als je slippers aan hebt...'En ook uitkijken voor de bavianen, geen eten in je tas stoppen, bavianen hebben grotere tanden dan leeuwen!' Ook heel leuk, als je je onderweg opeens herinnert dat je nog een verdwaalde banaan in je tas hebt zitten...).
De laatste twee dagen hebben we doorgebracht met koffers inpakken en uitruimen (vooral dat laatste, 20 kilo is echt niet veel), door de stad lopen en op terrasjes wat drinken.

Donderdag was het dan echt zo ver, tijd om naar huis te gaan!
Na een koude nacht in het vliegtuig, vrijdag aangekomen op Schiphol waar een heel welkomstcommittee stond te wachten, en thuis waren er ook nog eens vlaggetjes en balonnen, heel erg leuk! :D

Al met al een geweldige tijd gehad in Zuid-Afrika, en ik wil zeker nog eens terug, maar het is ook fijn om weer thuis te zijn!

Iedereen ontzettend bedankt voor alle berichtjes en kaartjes, daar was ik erg blij mee! (En als ik iemand niet bedankt heb voor een kaartje, is dat waarschijnlijk omdat die niet aangekomen is, want ik hoorde dat er heel veel niet aangekomen zijn...)

Veel liefs,

saskia:
February 23, 2009
Hoi hoi,
Een heel leuk eindverslag heb je gemaakt!
Ik kom binnenkort wel een keertje langs in Huppel (tenminste; als je nog wel eens deze kant op komt!)
Groetjes!
ineke & johan:
March 1, 2009
erg leuk wat je geschreven hebt
veel succes met je studie
totziens op de fam. dag 9 mei.