Jokkmok - centrum van de Samen of de "Lappen".

June 22, 2013 - Kiruna, Sweden

Een bezoek aan het plaatselijke museum van de Samen (en het bekijken van een zwart/wit film) bracht ons heel wat bij over het harde nomadenleven van dit volk. Alhoewel de Samen zich tegenwoordig ‘mengen’ met de Zweden, is de rendierhouderij nog steeds hun voornaamste bron van inkomsten. Tegenwoordig volgen ze echter niet meer de kudde doorheen de seizoenen, maar hebben de meesten een vaste verblijfplaats waar ze de rendieren fokken.

Het spreekt dan ook vanzelf dat ik… hoe kon het ook anders?... gisterenavond een stukje rendiervlees op de barbecue heb geroosterd: héérlijk, echt waar! ’t Heeft een beetje de structuur van varkensvlees en de kleur van een biefstuk, maar de smaak is echt heel lekker! Hilde had er lekkere gekruide patatjes bij gebakken, begeleid van komkommer en paprika. ’t Heeft gesmaakt!

Vrijdagnamiddag (midzomeravond) een plaatselijke ‘ceremony’ bijgewoond, waarbij gezongen, gedanst en uiteraard muziek gespeeld werd. Sommigen waren in traditionele klederdracht, zodat het hier en daar een beetje authenticiteit mee kreeg. Mooi om bijwonen.

’s Avonds nog op toer geweest doorheen het Muddus National Park (bos), op zoek naar beren, elanden, rendieren en wat het bos allemaal te bieden kan hebben aan een eenzame wandelaar… Treurnis alom! ’t Enige dat we ontmoet hebben, en dan nog in groten getale, waren de muggen! Hoewel goed en wel ingeduffeld, vinden ze toch nog wel een plekje vlees, waar ze hun ‘tanden’ kunnen in zetten. ’t Staat geschreven en gedrukt, dat je moet scharten waar dat ’t jukt! En dat hebben we dan ook "met veel enthousiasme" :-( gedaan!

Vandaag zaterdag 22 juni zijn we weliswaar min of meer droog vertrokken, maar kregen we algauw de regen over ons hoofd. Maar de natuur heeft ons een wel een paar rendieren geschonken, die op of naast de weg liepen, zodat we toch ’t gevoel hadden effectief in Zweden rond te toeren!

Aangezien de auto waterdicht is, besloten we dan maar zo ver te reizen als we konden en interessant was. Daardoor belandden we vanavond in Vilhelmina, een stuk verder dan onze normale planning voorzag. Vermits de grond overal te drassig was, besloten we dit keer (op een camping) in een Samen-hut te overnachten. Leuk, en toch een beetje speciaal! Het ‘stoveke’ dat we in gang staken veranderde ’t spel al vlug in een halve sauna, maar niet getreurd: we  hadden weer eens een bedje in plaats van onze dunne luchtmatrasjes om in te slapen! ’t Moet niet altijd ‘tjolen’ zijn!

Pictures

Wilde dieren!
Camping Saiva in Vilhelmina
Lappenstaden in Jokkmok

3 Comments

delmeiren isabelle:
June 23, 2013
Geniet van jullie vakantie . Wij genieten mee ! t'is een zaligheid om jullie belevenissen en avonturen te volgen . Mooie foto's . groetjes.
Isabelle D en co
RIA EN GINO:
June 24, 2013
Jaja zo'n saunahutje heeft wel iets
misschien een idee om in het verre zonnebeekse bos te zetten...
vele groetjes uit het nog altijd koud belgenland
groetjes
Nathalie en Filip:
June 25, 2013
hoi hoi nonkeltje Berry en tante Hildeke ,vele groetjes terug van Jacques en Leona ze zorgen supergoed voor de dieren !!!!!!!
van ons ook nog vele groetjes en maak vooral nog maar veel plezier ginds !
goed opletten en vele groetjes !!!
Den overkant van T'oezens ...