Kilimanjaro, vi naaede toppen af Afrika!

January 24, 2008 - Dar es Salaam, Tanzania

Saa er vi i Dar Es Salaam efter at have besteget kontinentets hoejeste bjerg, Kilimanjaro, paa 5895 meter. Det tog os 4 dage at komme op og 2 dage at komme ned. Udsigten paa toppen var fantastisk! Vi var ekstremt heldige igen, igen. Dagene foer var der storm, med sne og taage paa toppen, saa de faa der trods vejret naade toppen, kom ned og sagde at det ikke var anstrengelserne vaerd. Vi startede den sidste opstigning fra 4700 meter kl. 23.45 og gik/klatrede de sidste 1200 hoejdemeter i fuldmaanens skaer og naaede toppen kl. 8.30, efter at have set solen staa op over Afrika. Jeg siger jer det var flot og samtlige anstrengelser vaerd. Jeg drak 4,5 liter vand paa det sidste stykke op, og alligevel havde jeg en droenende hovedpine, da jeg naaede toppen. Jeg tror aldrig jeg har set Susanne saa udmattet foer, men ligesom mig ville hun helt op og kom det! Men saa skal man jo ned igen, og helt ned til 3700 meter samme dag. Da vi kom ned til hytten var der udsolgt, saa paa trods af at vi kom til at sove paa hemsen over spisesalen, hvor der var en kakofoni paa 17 sprog af spisende og snakkende mennesker, tog det os ikke mange minutter at falde i soevn ca kl. 20. Der kommer et billede fra toppen, naar vi kommer til mere civilicerede forhold med bedre internetforbindelser. Her tager det ca. 10 min bare at logge paa nettet!Og saa har vi forresten ogsaa vaeret paa safari i Ngorongoro krateret og paa Serengeti sletten, og med vores saedvanlige held fik vi set ALT! The big five, med bl.a. 3 leoparder, hvoraf den ene var igang med at aede sit bytte, en hjort den havde draebt natten foer og slaebt op i et trae. Vi saa geparder paa jagt lige foran bilen, vi saa loever i et trae (never pull a lions tail!) og loever i parringsleg osv. osv.Vi har lige taget bussen fra Arusha og hertil (10 timer med en infernalsk larm fra en skrattende hoejttaler, men med en fantastisk udsigt over Tanzanias forskellige landskaber.