Week 7, van 9 tot 15 november 2009

November 26, 2009 - Strand, South Africa

Het begin van de week is grauw en grijs, en de regen komt met bakken uit de lucht.

Op donderdag gaan we proberen om onze visa in orde te krijgen. Daarvoor gaan we dit keer naar Caledon, 70 km en ongeveer 1 ½ uur rijden.Daar aangekomen echter werd ons medegedeeld dat dat in Caledon niet meer gedaan werd. Alleen in Paarl en Cape Town. Op naar Paarl. Weer 70 km rijden. We kwamen hier dan ook pas om 12.00 uur aan. Het was niet zo druk, dus we dachten dat het een fluitje van een cent zou zijn. Twee uur later was alles rond dachten we, maar ..... de mededeling was dat we rond 11 december moeten bellen met Home Affairs, een afspraak moeten maken en dan weer terugmoeten rijden om een stempel in het paspoort te laten zetten. Weer 140 km te rijden dus. Over bureaucratie gesproken.

Op zaterdag vertrekken we na de lunch naar de Harold Porter National Botanical Garden bij Betty’s Bay. Deze keer doen we ook Pringle Bay aan.Vanaf hier een gravel route naar Betty’s Bay genomen, maar helaas toen we er bijna waren was de weg afgesloten en konden we weer omkeren en de hele weg terug karren.

De Botanical Gardens zijn prachtig! Prachtig aangelegde tuinen met twee watervallen: Leopard’s Kloof Waterfall en Disa Kloof Waterfall. Naar de Leopard’s waterval liep vanuit de tuin een hike trail. Hier werd gewaarschuwd voor slangen, bavianen en luipaarden. Op ongeveer de helft van de trail kwamen we in een nieuw dal terecht, vanwaaruit we zagen dat het pad erg steil werd en er zelfs langs kettingen geklommen moest worden. Daarom zijn we hier maar omgekeerd. De ongerepte berghellingen zijn prachtig groen en erg wijds. Het pad naar de Disa waterval was goed begaanbaar en vlak, en liep door een dicht bos. Het water is hier bruin gekleurd. Dit komt vanwege het fijnbos dat in het water terecht komt. Onder invloed van het vele ijzer gaat dit materiaal rotten. en wordt het water bruin

We konden natuurlijk niet weg uit Betty’s Bay voordat we nog een keer naar de pinguins zijn gaan kijken. Er waren nu een groot aantal jongen bij.

In een restaurant in de haven van Gordon’s Bay kregen we contact met een vrouw die in Amsterdam een Zuid-Afrikaans restaurant had gehad en nu met pensioen is en in Pringle Bay is gaan wonen. Met haar hebben we een heftige discussie over de politieke beslommeringen van Zuid-Afrika gehad. Je kon zomaar ruzie met haar krijgen.

Op zondag gaat de tocht naar Worcester. Dit keer rijden we naar het noorden via Grabouw. Dit dorp bestaat voornamelijk uit fruittelers en wijnboeren en ook hier weer een grote “zwarte wijk”. Oorspronkelijk werden de zwarte knechten op de erven van de boeren ondergebracht en werden er ook huisjes voor hen gebouwd. Maar tegenwoordig moeten de boeren aan zoveel verplichtingen voldoen dat ze daarmee gestopt zijn. Deze mensen, die hier wel hun werk hebben, klieken daarom samen in zo’n krottenwijk.

Van Worcester (spreek uit als Woester) hadden we ons meer voorgesteld. Bovendien is het zondag en dus rustdag en heeft het festival waar we op uit waren wel het woordje "fruit" in de naam maar is het een wild rockconcert dat 3 dagen duurt. We rijden door naar De Doorns, ook al zo’n dorp met een hele grote krottenwijk en vandaar naar Touws River. Het is een schitterende tocht, niet spectaculair, maar ongerept.  De begroeiing doet steppe-achtig aan. En dan opeens is er weer zo’n nederzetting van boerenbedrijven, fruittelers en wijnboeren, en hun knechten. Je kunt goed zien dat het land in deze vallei geïrrigeerd wordt. Groene akkers en daaromheen droge begroeiing. We denken dan ook veel wild te zien, maar helaas ook nu blijft het wild verscholen in het lage fijnbos.

Van Touws River gaan we via een wijds dal naar Ceres. Halverwege Ceres zijn we nog even (15 km) een gravelweg opgereden naar de “Karoo Poort”. Uit de bergen komend ligt er opeens een immens grote vlakte voor je met alleen een lage begroeiing. Het kan hier verzengend heet worden. Via Ceres en een steile lange pas (de Bain's Kloof) met veel mooie rotsformaties richting Wellington naar huis. Afstand die we gereden hebben is 520 km.

Foto’s komen zo spoedig mogelijk, maar eerst gaan we nu een kleine week naar het Kruger Park. (Helaas is het me niet gelukt dit verslag voor ons vertrek op de site te krijgen.)

1 Comment

agnes en gerard:
November 30, 2009
Wat een avontuurlijk en spannend leven hebben jullie.
Zo te lezen is er veel te zien en hopelijk lukt 't visum jullie ook nog wel. Passen jullie straks nog wel in Nuenen??